Сред Природата > Автотуризъм

С кола на път през зимата

(1/3) > >>

cat:
Имаме си вече първи сняг и първите закъсали в снега, което си е неприятно а в някой случаи и опасно преживяване . Повечето си мислят че полен резервоар и зимни гуми решават проблема обаче по мои лични наблюдения не е така особенно по проходите понякога може и поради навявания да бъде затворен прохода да не мине помощ . Та малко нещица в колата не са излишни още повече че няма да ги носите на гръб.Освен общо приетото вериги лопатка толбичка с пясък и сол сложете в колата няколко сгънати големи кашона примерно от цигари едно и ли две дебели одеала храна за 24ч спиртник задължително с медицински спирт защото другия е токсичен един кат дебели дрехи и жилетката от авто комплекта ако е сигнално зелена я подменете със сигнално оранжева брадвичка също е добре да има кибрит или запалка също .

Hobo:
Полезна тема точно преди празниците, когато много ще пътуват. Преди години работех една работа където се въртяха по 500-800км ежедневно с лек автомобил, без значение на метео и пътните условия. Та да споделя и аз малко опит.

Колата трябва да е изправна. Резервоара пълен или ако се пътува наблизо да има поне два пъти повече гориво от необходимото. Гумите да са добри. Казвам добри, защото аз със зимни гуми не съм карал. Умишлено целогодишно бях с японски всесезонни гуми марка TOYO. По-добри са като зимни от повечето евтини зимни гуми. Вземам храна и вода! за 24 часа. Самият аз се обличам все едно ще съм пешеходец в студа независимо, че имам резервни топли дрехи багажника. В купето излишните ми дрехи стоят на задната седалка, но ако се наложи, винаги мога да ги облека. Дрехите в багажника е важно да са топли, а не нови. При авария и принудителен престой в студено време в колата на никой няма да му пука как изглежда, важно е да е топло.

Какво да има в багажника Cat е изредил. Аз не съм носил с мен спиртник или газово котлонче, което сега отчитам като грешка и вече съм я поправил. Дори пешеходец спиртника е винаги с мен.

Не съм имал аварии, но ми се е налагало не веднъж да стоя цяла нощ на пътя докато дойде техника да издърпа препречил пътя аварирал камион. Сигурно някой ще каже друго, но според мен двигателя трябва да работи без да спира през цялото време. За съвременните автомобили технически това не е проблем. При това горят достатъчно малко, за да пести човек от гориво и да мръзне.

Важно е да не издиша газоотвеждащата система (генерация, гърне, ауспух) зашото тогава много изгорели газове се всмукват в купето от парното и задушаването е почти сигурно. В такъв случай е по-добре да се мръзне. Ако всичко е наред, както беше при мен, аз правех следното:

Двигателя работи. Отварям минимум 10-15см прозореца на колата от страната от която не духа вятър. Периодично проверявах да не е навалял или навял сняг, който да покрие ауспуха. За целта може и да не се слиза от колата. Като се отвори врата откъм страната откъдето духа вятър то се вижда дали е натрупало или не. Ако на вратата е натрупало, значи и около колата е така.

Ако има закоравял пушач в купето е добре периодично да пали по цигара. Всякакви отрови променят вкуса на цигарата и ако пушача е квалитетен, тоест си пуши истински и си познава вкуса на цигарата веднага ще усети разлика във вкуса ако има концентрация на изгорели газове в колата. Този номер с цигарата важи за всякакви помещения където се очаква да има някакви отрови във въздуха. Обикновено цигарата започва да сладни, но може и друг вкус да има. Със сигурност няма да е оригиналния. Та и при най-малката промяна на вкуса на цигарата да се проветрява купето. Дори и да не сладни пак по инерция се проветрява от цигарения пушек, та все си е полезен един пушач в купето. :)

Не трябва да се спира двигателя щом се затопли купето. Обикновено хората го правят да пестят гориво или ьзащото е станало много топло. Гориво зимата не се пести, а ако е много топло се отварят прозорци и врати. Докато работи двигателя под капака около него е топло. Навън е студено и се получава конденз. Топлото от работещия двигател е достатъчно да изсушава конденза, но ако се изключи водата от конденза замръзва. Опасен е леда около перката за охлаждането. Ако там се образува бучка лед още при следващото палене на двигатела и завъртане на перката ще последва нейното счупване. Затова двигателя или не работи или ако работи не се изключва.

Както казах зимата гориво не се пести. Винаги съм избирал царския път ако ще и двойно повече да станат километрите. Царските, тоест централните пътища се чистят и движението по тях е лесно и безопасно.  Спазвайки това правило даже не помня дали съм слагал някога веригите.

При авария, когато по някаква причина двигателя не работи, е по-добре да се остане в колата. Купето се изстудява от външната температура, така че вътре няма да е по-студено отколкото вън, но ще е завет! Колата е готов заслон, който не трябва да се изоставя. Ще се радвам ако не изпаднем в Беър Грилови изпълнения със снежни пещери и ледените иглутата на Рей Миърс. Това работи по телевизията. В реалността купето на колата е идеалния подслон!

Само няколко изречения към колегите водачи на МПС. Всякакви маневри на заледено и заснежено се извършват плавно. Всеки трябва да умее да кара на така наречения "полусъединител". Може да звучи смешно, но много хора не умеят това упражнение и всяка маневра на заснежен или заледен терен за тях е мъка. Другото което трябва да се знае е, че зимата сцеплението на гумите с пътя е малко. Трябва да се предвиди много повече време за всяка една маневра. Ако се кара по заснежен или заледен път умението да се спира само със скоростите на колата е изключително важно. Хубаво е да се потренира на заснежен полигон. Не е сложно. Просто трябва да има някой да покаже на място как се прави всичко това. В същото време реално ще се види колко различно реагира автомобила спрямо когато е на сух път през лятото.

Да, щях да пропусна. То най-хубаво е в снежно и заледено да не се пътува, но ако се наложи и не е чак толкова спешно, добре е да се предприеме пътуване 1-2 дена след масиран снеговалеж. Обикновено в момента на снеговалежа всички, които се грижат за снегопочистването по най-различни причини се държат като муха в буркан. На следващия ден, най-късно на втория след снеговалежа се освестяват и може да се очакват почистени пътища.

Това е от мен. Спазвайки тези елементарни неща съм изминал много зимни километри без проблеми. Винаги съм се отнасял еднакво сериозно към всяко зимно пътуване, независимо дали е до близкото населено място или до другия край на България. И двете пътувания зимно време са опасни и трябва човек отговорно да се отнася към тях!

jordanov:
 Кат, защо оранжевата жилетка е за предпочитане пред зелената?

cat:
По добре се вижда на снега затова е по добра . Понеже не рядко автомобила е заснежен а шофьора на снегорина е в леко нетрезво състояние  ;D ;D ;D трябва на антената да се върже нещо наистина контрастно

Kent:
Ако си с колата зимата - няма да е точно така, само с бутилка. Но това вече не е бушкрафт, а си е живо оцеляване ако е зимата, а че и през субсезоните /пролет, есен - при авария/.
п.п.  В тоя контекст малко "наборче" на колана също не е излишно -запалка, фенерче, някой апче против главоболие зъбобол също и така нататък. Някъде бях описал ко нося аз. Естествено са няколко неща без да ми е фиксидея, че нон стоп ще оцелявам. Ма който го е болял зъб примерно и наблизо няма зъболекър, знае ква е цената на двайсе капки аналгин примерно... :)

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия